Před jistou dobou jsem tu chválil již dávno zaniklé a rozpuštěné studio Westwood Studios, které má na kontě herní legendy jako Legend of Kyrandia, Lands of Lore, Dune 2 nebo adventurku Blade Runner. Jejich nejznámějším dílem ale byla série strategií Command & Conquer. Ta byla tak úspěšná, že se vedle ní začaly vydávat i další podsérie. Například Red Alert z alternativního období, kdy druhou světovou válku vyhrálo Rusko, nebo následně Generals z blízké reálné budoucnosti. Westwood bohužel neustál odkoupení herním gigantem EA a poté, co začala obliba strategií upadat, studio se uzavřelo, část tvůrců odešla a založila společnost Petroglyph a vydali remaster prvního dílu Command & Conquer a Red Alert. To je ale příběh pro jiný článek, nás teď zajímá první díl série, která definovala žánr FPS. Samozřejmě, že C&C nebyla první RTS (Real-Time Strategy) hrou. Dokonce to nebyla ani první taková hra, kterou Westwood vydal. Jako první tu totiž byla hra Dune 2: Building of a Dynasty. Ta vyšla v roce 1993 a přinesla spoustu věcí, jako je intuitivní ovládání jednotek, které C&C dovedla k dokonalosti. O dva roky později, v roce 1995 vyšel první díl této série a stal se okamžitě hitem.

Celá série Command & Conquer se zabývá věčným konfliktem mezi Global Defense Initiative (GDI) a Brotherhood of NOD, vedené charismatickým Kanem. A co je důvodem těchto věčných bojů? Samozřejmě je tu stará dobrá touha po moci a ovládnutí území. Hlavně toho, které má Tiberium. To je mimozemská látka, která se postupně rozrůstá po celém světě, lidi na ní sice umírají, ale je drahá a dá se z ní vyrábět spousta věcí. Vám tím pádem slouží jako surovina, která vám dává kredity na stavbu jednotek a budov. A těch ve hře není málo. Každá frakce má své unikátní budovy, které produkují něco jiného. Na vás, jako zkušeném veliteli, je, abyste správně kombinovali, koho proti nepříteli pošlete. Každá jednotka má své výhody a nevýhody. Například je vhodné mít pěchotu, ale počítejte s tím, že i menší tank vám ji může přejet. Ale nebojte se, pár misí v kampani, nebo skirmishů (obdoba PVP, ale proti počítači) a můžete se utkat se svým reálným protivníkem. Ano, hra obsahuje už i multiplayer, sice přes LAN, ale i tak je to skvělý pocit, když budete bojovat s reálným člověkem.

Grafické zobrazení je úžasné, což můžete potvrdit sami na videu z hraní prvních misí. I nejobyčejnější jednotky jsou rozpohybovány, mají několik druhů animací, prostředí vypadá uvěřitelně a větší rakety zanechávají krátery v zemi. Ty jsou ale jen pro okrasu, přeci jen ještě mapy nejsou 3D. Dnes je to sice samozřejmost, ale bavíme se tu o 25 let staré hře. Ta měla dokonce i dvě možnosti spuštění. Buď VGA rozlišení, nebo SVGA, které vypadalo o poznání lépe. Mezi misemi na vás mluví reální slavní herci, vše je kombinováno s 3D grafikou (která taky nebyla v té době běžná) a do toho všeho tu máte výborné rockové skladby. Audiovizuální stránce se tedy nedá nic vytknout ani na dnešní měřítka. Snad jen to, že při větších multiplayerových bitvách obrovských armád měla hra tendenci spadnout. To bohužel zůstalo všem hrám ze série C&C.

Obliba této hry způsobila, že o čtyři roky později (1999) vyšlo pokračování Tiberan Sun, které se odehrávalo zhruba 30 let po prvním díle, kdy se celkové pojetí hry více zaměřuje na sci-fi a dopady Tiberia na ekologii Země. Jelikož bylo jasné, že ze hry bude série, začalo se prvnímu dílu říkat podtitulem Tiberian Dawn. Následně vyšla hra Renegade, která se přesunula do FPS, odehrávajcí se v reáliích C&C. Třetí díl Tiberium Wars vyšlo až dlouhých 8 let po druhém díle (2007) a mimo jiného přineslo třetí národ, mimozemské Scrin. V roce 2010 vyšel zatím poslední díl série, Tiberium Twilight. Nemluvě o tom, že každá hra kromě poslední jmenované, dostala alespoň jeden datadisk. V průběhu let vyšlo několik edic (First Decade, Complete), ale toho nejdůležitějšího jsme se dočkali letos v létě, kdy vyšla remasterovaná edice prvního dílu a Red Alertu 1 v jedné kolekci od původních tvůrců, která se zaměřila hlavně na to, abychom měli i v dnešní době podobný zážitek, jako před těmi 25 lety.

Celkově vzato se jedná o zlomovou hru a sérii, která udávala směr dalším vývojářům. Následoval Blizzard se svým Warcraftem a Starcraftem, byli tu další, kteří hru napodobovali (za zmínku stojí třeba série KKND), ale pokud si celý koncept hry nepředělali podle sebe, neměli šanci na úspěch. Je proto smutné, že poslední hra celé Command & Conquer série (včetně Red Alerta a Generals) vyšla už před deseti lety a kromě remasteru se už asi žádného dalšího přírůstku nedočkáme. Byly tu sice plány a alfa verze Generals 2, ale ta hra byla v tak špatné kvalitě, že ji EA radši zrušilo, než aby vše předělávali. Samozřejmě je to škoda, protože takové kvalitní hry bych si i dnes zahrál (nejen remastery), ale cekem to rozhodnutí chápu. Dnešní doba už je vybíravá a žánr RTS už není pro casual hráče lákavý. Celkově strategie, které jsou brané jako hry s pomalým tempem a zaujmou hlavně fanoušky žánru nebo původní hry. Ale uvidíme. Remasterovaná verze prvních dvou klasik dopadla nad očekávání výborně, takže je tu šance, že se dočkáme alespoň remasterů druhých dílů. A třeba i nějakého pokračování?

5 2 votes
Article Rating
2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x