MICROPROSE
Na začátku všeho stála hra jménem Laser Squad, kterou už si mnozí hráči nepamatují a nebýt toho, že jsem byl už od mládí experimentálním hráčem, taky bych o ní snad ani nezavadil. Nicméně tato hra z roku 1988 postavila herní základy a systémy, na kterých stavělo první UFO. Taky aby ne, pro MicroProse, studio, ve kterém působila legenda herního průmyslu, Sid Meier, ho naprogramovali o 6 let později (1994) právě tvůrci Laser Squadu. MicroProse si tak mohl mnout ruce, už takhle měli v oběhu několik velkých hitů, jakými byly třeba Civilization, Sid Meier’s Railroad Tycoon, Formula One Grand Prix, Master of Orion, Rex Nebular a nebo Transport Tycoon, který vyšel ve stejném roce jako UFO.
UFO nebo X-COM?
Pokud vás zarazil dvojitý název hry, jedná se o dvě různá jména jednoho díla. Rozdíl je akorát v místě vydání. Evropský trh měl hru pod názvem UFO: Enemy Unknown, zatímco na americkém trhu se hra jmenovala X-COM: UFO Defense. Ještě větší zmatek nám v tom udělal Steam a novodobý remake. Na Steamu hra vyšla pouze s americkým názvem, který na druhou stranu ladí s názvy pokračování a následných dvou spin-offů, zatímco remake z roku 2012 od Firaxisu, který vede již zmiňovaný Sid Meier, se jmenuje XCOM: Enemy Unknown. Bez pomlčky v názvu jednotky. V případě starší hry se jedná o ten samý produkt, v případě remaku se jedná o jinou hru, která by byla úspěšná i bez silné základny fanoušků originálu.
A konečně…
Pokud se rozhodnete stejně jako já v této době hru rozehrát, připravte se na to, že se jedná o časově náročnou záležitost. Hlavní příběhová linka se dá dohrát zhruba za 30 hodin na lehkou obtížnost, pokud chcete mít vše na 100% (výzkumy, psionické tréninky apod.), hra se může podstatně prodloužit. A pokud chcete hrát do nekonečna, taky není problém.
Příběh hry není moc důležitý, jedná se vesměs o to, že v blízké budoucnosti (rok 1998) budou hlášeny častější aktivity neidentifikovatelných létajících objektů, které postupně terorizují města a unáší lidi. Díky tomu se vlády světa semknou a nechají vzniknout organizaci X-COM, která se bude skládat z vojáků, vědců a inženýrů, kteří mají pomocí vědomostí a síly proti těmto návštěvníkům bojovat. K tomu jim dopomáhej Bůh a štědré finanční injekce spokojených států.
Krátce po založení jedné takovéto buňky X-COM libovolně umístěné na povrchu zemském, se dostává ke slovu ekonomika a manažerské dovednosti hráče, které otestují navíc i taktické plánování, organizování a trpělivost. Hlavně tu trpělivost…
Hra začíná!
Jako velitel X-COM organizace dostanete na začátku hned celou planetu Zemi, na které bude po vytvoření základny svítit malý čtvereček. Když si kolem něj uděláte pomyslné kolo v průměru zhruba 4cm, dostanete území, které zvládnou monitorovat základní malé radary, které jsou vybudované hned po založení svého útočiště. V případě, že si budete chtít základnu upravovat, otevře se budovatelské/manažerské rozhraní, na kterém vidíte celou základu s rozmístěním budov a volby činností. Takovýchto základen můžete postavit celkem osm, ale musíte na ně mít dostatek financí, údržba taky něco stojí.
Rovnou dostanete do rukou hrstku vojáků, vědců a techniků, k tomu dva bojové letouny a jeden přepravní. Budovy na základně jsou zredukovány na to nejnutnější a stejně tak zásoba munice a zbraní. První kroky tedy budou muset vést k vybudování obytných prostorů a skladů a pak se můžete vrhnout na to nejdůležitější v budovatelské části hry, k výzkumu, kterým je možné odkrývat nové a silnější zbraně nebo technologie. V pozdější fázi hry je možné provádět pitvy nebo výslechy ufounů, které mohou odhalit důležité informace o mimozemských rasách, technologiích nebo kultuře.
Poté, co opustíte budovatelské rozhraní, vrátí se hra do geografického pohledu, kde posouváním času čekáte na nějakou pořádnou akci, která na sebe nedá dlouho čekat. Radar vám oznámí výskyt neidentifikovatelného létajícího objektu, který přelétá poblíže základny. Vy pak na něj můžete poslat bojovou stíhačku, nebo v případě, že přistane, tak výsadkové letadlo. To můžete poslat ve většině případů i na sestřelené UFO. A tady začíná ta nejlepší fáze hry. Tahová strategie.
No tak, chlapi, chcete snad žít věčně?
Po přistání nebo zřícení mimozemského plavidla dostáváte do rukou ovládání svých vojáků, které si před každou misí můžete vyzbrojit, a pak už na vás čeká velká mapa, která mění svůj vzhled a vegetaci podle geografického umístění. Pokud přistanete na poušti, očekávejte písek, duny a malé pyramidy, v džungli vegetaci, v Antarktidě sníh atd.
Každá mise začíná v letadle a každému svému vojákovi musíte určit, kam má jít a zda si má pokleknout nebo zůstat stát. K tomu má určeno několik hodnot jako jsou Akční body, Energie, Zdraví nebo Morálka. Akční body určují počet pohybů, které může voják vykonat za každé kolo hry. Energie je na tom podobně, nicméně čím více pohybu a čím více odehraných kol, tím klesá energie a i když máte hodně akčních bodů, pokud nemáte energii, nepohnete se. Zdraví je údaj o tom, kolik váš voják vydrží a morálka ovlivňuje chování vojáků. Pokud máte všechny naživu, voják je v pohodě. Pokud vám ufon zabije kolegu, morálka se snižuje. A pokud překročí určitou hranici, může voják zpanikařit, nebo je možné ho ovládnout. Tato hodnota je asi tím nejdůležitějším faktorem v bitvě. Se slabou morálkou budete mít problém dokončit misi. Ve velice vypjatém momentu se totiž může stát, že váš voják zpanikaří, odhodí zbraně a rozeběhne se někam, kde čeká ukrytý mimozemšťan a ten ho pak zabije. V případě teroru městečka nebo útoků na základny je morálka hodně rozhodující.
Nakousl jsem zde typy misí. Vzhledem k tomu, že hra byla vytvořená před 21 lety, nemůžeme zde hledat zázraky v různorodosti. Prakticky vzato zde musíte plnit hlavně klasické mise s mimozemskou lodí, kde stačí pozabíjet nebo zajmout všechny ufony. Navíc pořádají ufoni útoky na města, která musíte zachránit a pak je tu ještě situace, kdy si vytvoří základnu někde na Zemi a vy jí musíte zničit, protože vláda toho postiženého státu s nimi podepíše smlouvu a vám nedá ani dolar. Jednou za hodně dlouhou dobu se vám může dokonce stát i to, že ufoni přepadnou vaší základnu. To se pak boj odehrává tam a hra hned dostává jiný rozměr. Je pak osobnější.
Po dokončení mise dostanete verdikt ohledně úspěšnosti nebo opaku, vlády vás pak chválí a v případě častého ochránění před šmejdem z vesmíru vám přidají i peníze k měsíčnímu vyúčtování.
Rozmanitost
Velkým plusem hry je její rozmanitost. V případě výzkumu máte skoro pořád něco na zkoumání, inženýři vyrábí zbraně, stroje a munici jako na běžícím páse a vy si pak vše můžete prohlédnout v encyklopedii. Zde pojmenovanou jako UFOpedia. Jak jsem zmiňoval hru Civilization, tak z ní je čerpán námět na tuto sbírku veškerých poznatků a výsledků z výzkumu.
A že toho je na zkoumání hodně. Máme tu dostatek mimozemských druhů (Sectoid, Muton, Floater, Chryssalid, Snakeman a další), lodí a technologií, které vám odhalí záměry mimozemšťanů, jejich historii a jejich hlavní základnu. Každý výzkum vám zabere nějakou dobu, která je odvozená podle počtu vědců a stejně tak tomu je i v případě výroby. Pokud ale postavíte více budov pro výzkum, zkrátí se vám doba zkoumání, ale už se vám na základnu nevejdou sklady nebo obrana. Je to dilema.
Nadčasovost
Když člověk hraje tuto hru v moderní době, říká si, jak dalekou cestu hry ušly v případě grafiky. Na druhou stranu si ale neuvědomuje to, jak revoluční hra už ve své době byla a jak by mohla konkurovat i nedávno vydaným hrám. Dokázala v sobě skloubit několik herních žánrů (Strategie, RPG), měla trojrozměrný zničitelný terén, zaměřovala se na detaily, statistiky, vzdušné souboje, výzkumy… Takhle bych mohl ještě nějakou dobu vypočítávat její klady, ale je lepší, aby si jí každý zahrál sám a sám pak objevoval, co nového mu hra může přinést. Ať už v případě zážitků nebo emocí, kdy například hledáte po celé mapě posledního živého mimozemšťana, který se schoval u vás v letadle, nebo vám do letadla s několika nepotřebnými vojáky přijde Chrissalid. Prostě tahle hra to má stále v sobě, dokonce i po 21 letech od vydání. A to se podaří jen málokteré hře.
Odkazy
Na tuto hru plynule navazuje pokračování X-COM: Terror from the Deep, které nás zavede na dno oceánů, na zaoceánské lodě nebo do přístavů. Po nějaké době přišlo další pokračování X-COM: Apocalypse, které nás zavedlo do roku 2084 a i když vznikalo další pokračování X-COM: Genesis, hra nikdy nevyšla a práva pak dostala na starost česká společnost ALTAR Interactive, která na motivy zrušené hry vytvořila UFO: Aftermath a její dvě další pokračování. Poté se hra vrátila k Sidu Meierovi a jeho Firaxisu, kde vytvořili výše zmiňovaný remake, který přinesl starou hratelnost do nového kabátu. Pravda, hra sice měla neduhy novodobých her (zjednodušené ovládání, jednodušší herní systém a více efektů), ale jednalo se o důstojného nástupce.
Hodnocení
Nadčasová hra, která v sobě míchá několik herních žánrů a každý sám o sobě je bezchybně zpracovaný a vhodně umístěný.