Bylo, nebylo. Za devatero horami a devatero řekami, leží země jménem Kyrandia. Pohádková země, kde magie nezmizela, princové se bojí o svůj život a dvorní šašci vraždí krále a královny. A umí čarovat. Prostě běžná situace, kterých se v devadesátých letech urodilo několik. A když nepočítáme sérii King’s Quest od Sierry, je toho série Legend of Kyrandia nejlepším příkladem. Taky se jedná o jednu z legendárních adventurních her (nejen podle jména) všech dob od talentovaných tvůrců z Westwood Studios (Lands of Lore, Dune 2, Command & Conquer) z roku 1992.
A o co ve hře jde? Král a královna Kyrandie byli zavražděni dvorním šaškem Malcolmem. Než se mu podařilo zabít i jejich syna Brandona, byl chycen radou mystiků. Ti jej zakleli a malého Brandona předali do výchovy k hlavnímu čaroději, který je shodou okolností dědečkem malého Brandona. Po osmnácti letech se Malcolm uvolnil ze svého vězení a vydal se najít a zabít Brandona. Toho tak čeká cesta k osvojení magie, poražení Malcolma a ke svému dědictví, stát se novým králem Kyrandie. Jak ale můžete tušit, nebude jeho cesta jednoduchá, bude plná nástrah, při kterých může i zemřít. A jelikož se jedná o adventurku, bude Brandon sbírat věci, kombinovat je, používat. A hlavně si povídat.
Když se shrne příběh pohádkové hry do jednoho odstavce, zní to jako klasické herní klišé, kterých bylo ve své době hodně. Čím tedy dokáže příběh zaujmout? Čím je hra tak zvláštní nebo jedinečná? Pokud bychom si ji rozebrali, začneme grafikou. Ručně kreslená grafika, která je detailně rozanimovaná, vše je krásně pohádkově barevné. Pak tu máme postavy. Hlavní hrdina, Brandon, je sympatický princ a Malcolm zase charismatický hlavní nepřítel. Prostě všechny důležité znaky atraktivní hry. K tomu všemu ještě dabing a příjemná hudba a máme tu legendu.
Od vydání hry uplynulo skoro 30 let, tak jak se hraje po tolika letech? Popravdě řečeno, naprosto skvěle. Celou sérii můžete zakoupit na GoGu a můžete očekávat, že ji i po tolika letech spustíte, nehledě na vaší počítačové sestavě. Žádné nastavování, jen kliknete a hrajete. Ovládání je intuitivní, taky se dá přirovnat ke SCUMM rozhraní, o kterém jsem mluvil nedávno v článku o Monkey Islandu. Kliknete a následuje interakce. Příjemné na užívání a rozhodně to usnadní hráči vstup do hry. Přeci jenom ve hrách hodně záleží na prvním dojmu.
A jelikož hra byla úspěšná, dočkala se ještě dvou pokračování. Hand of Fate z roku 1993 a Malcolm’s Revenge z 1994. Každý díl se pak točil okolo jiných protagonistů a jiného příběhu. Bohužel dále Westwood se sérií nepokračoval, zaměřil se na vývoj Command & Conquer her, než firmu koupil gigant Electronic Arts a nechal studio zrušit. Pro mě osobně se jedná o velkou ztrátu, protože hry od Westwoodu patří mezi mé nejoblíbenější. Třeba Lands of Lore v žánru Dungeonů, nebo Command & Conquer jako nejlepší strategická série. A to nemluvím o Duně 2, Eye of the Beholder nebo adventurce Blade Runner. Westwood prostě uměl vytvářet poutavé herní světy a příběhy. Její odkaz naštěstí žije dál.