Před dávnými časy, v jedné předaleké galaxii… Legendární věta, kterou vídáme od roku 1977 v kinech, můžeme vídat od roku 1982 i na monitorech domácích počítačů, nebo na televizích s připojenou herní konzolí. Tohoto roku v květnu totiž George Lucas nechal vytvořit divizi Lucasfilm Games Group, součást svého Lucasfilm Limited, protože chtěl, aby se jeho společnost zaobírala rozšířením zábavy i do jiných oblastí, jakými jsou právě domácnosti. A to jak vlastním dílem, tak i tvorbou spřízněných společností.

Prvotní tvorba K prvotním hrám přenechal Lucasfilm Games distribuci ostatním firmám, jakými byla hlavně společnost Atari, pod kterou vyšla třeba hra Ballblazer (1984), sportovní hra podobná fotbalu, nebo letecký simulátor Rescue on Fractalus! (1984). Atari se však zaměřila pouze na distribuci mimo domácích PC (převážně se zaměřila na své platformy jako např. Atari 5200). Na PC byly hry vydávané společnostmi Activision a Epyx (společnost převážně z 80. Let, která je zodpovědná za vydání legendárních klasických her jako Battle Bugs, Summer Games nebo Winter Games). Do této počáteční tvorby se dá ještě zařadit Habitat (1986), hra s prvky online RPG, která měla využívat online funkcí Commodoru 64. Online funkce Quantum Link ale nedokázala poskytnout dostatečné připojení, takže hra zůstala pouze u Beta testu. Lucasfilm Games později licencovali software společnosti Fujitsu, která hru vydala jako Fujitsu Habitat (1990) a později ji updatovali jako WorldsAway (1995). Nicméně v roce 1990 proběhla reorganizace v Lucasovských společnostech a herní divize se stala součástí LucasArts Entertainment Company, společně s Industrial Light Magic a Skywalker Sound. Poslední dvě jmenované divize se později spojily do jedné skupiny Lucas Digital Ltd. a herní divize si ponechala název LucasArts.

Rozjezd společnosti

První adventurkou v  době Lucasfilmu, byl Labyrinth (1986), který využíval licenci filmového hitu stejného jména s Davidem Bowiem v hlavní roli a v režii slavného Jima Hensona (Muppeti). Tato hra byla stále ještě distribuovaná společností Activision a obsahovala předchůdce SCUMM enginu, který byl oficiálně vytvořen o rok později pro hru Maniac Mansion (1987). Kromě toho, že se jednalo o velký hit, protože hra měla kromě výborného příběhu i již zmiňovaný SCUMM (Script Creation Utility for Maniac Mansion) engine, který dovoloval hráči kliknutím na funkci použít tuto funkci ve hře – tzv. point-and-click systém, a který byl ve své době hojně využíván v adventure hrách. Původní verzi vytvořili Aric Wilmunder, Chip Morningstar a Ron Gilbert v roce 1987 a s různými vylepšeními byl využíván až do roku 1998, kdy byl nahrazen enginem GrimE (Grim Fandango, Escape from Monkey Island). Jelikož se SCUMM engine osvědčil, začalo vycházet více adventurek – Zak McKracken and the Alien Mindbenders (1988), Indiana Jones and the Last Crusade (1989), Loom (1990), který nevyužíval k ovládání psané povely, ale tóny a hlavně The Secret of Monkey Island (1990), který vytvořil jeden z tvůrců SCUMM enginu, Ron Gilbert a v posledních letech mediálně známý Tim Schafer. Třetí osobou, která se podílela na tvorbě, byl Dave Grossman, jehož jméno tu ještě několikrát padne.

Doba dobrodružných her

Na poli tvůrců dobrodružných her platil v té době již LucasArts za jednoho ze dvou největších a nejkvalitnějších tvůrců, společně se Sierrou On-Line a vznikly tak jedny z nejlepších her tohoto žánru, které dokáží hráče oslovit i v dnešní době. Počátkem roku vyšel pirátský opus Gilberta, Schafera a Grossmana, Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge (1991), následovaný hrou Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992), který pouze využíval filmovou licenci, ale měl svůj vlastní příběh s několika možnostmi hraní. Poté Maniac Mansion 2: Day of the Tentacle (1993), pokračování jednoho z prvních hitů společnosti a další dílo Tima Schafera a Dava Grossmana a ztřeštěný Sam and Max: Hit the Road (1993) podle komiksové předlohy od Steva Purcella. Po nějaké době se objevuje Full Throttle (1995), částečně interaktivní filmová hra Tima Schafera, která nabízela i možnost jízdy na motorce. A hlavně The Dig (1995), adventurka, kterou původně napsal Steven Spielberg pro svůj seriál Amazing Stories, ale kvůli nákladům na tvorbu se příběh přesunul pouze do herní verze. V té době už byli hráči přesyceni adventurkami, nicméně i přesto vychází The Curse of Monkey Island (1997), třetí díl série o Guybrushovi Threepwoodovi od jiných tvůrců, což byla navíc poslední hra využívající SCUMM engine a point-and-click systém. O rok později totiž přichází na svět další hra od Schafera, a to Grim Fandango (1998), kritiky oceňovaná noirová detektivní hra, která už využívá GrimE (Grim Engine) engine, stejně jako poslední originální adventurková hra LucasArts, čtvrtý díl pirátské série Escape From Monkey Island (2000), opět bez původní sestavy tvůrců. O devět let později LucasArts ohlašuje remake The Secret of Monkey Island Special Edition (2009) a epizodickou sérii Tales of Monkey Island (2009), kterou ale mají na starosti Telltale Games (v čele s Davem Grossmanem, který sem z LucasArts přešel). Následující rok vychází ještě remake Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge Special Edition (2010) a tím se kruh uzavírá.

 

Hvězdné války

I když studio LucasArts, respektive Lucasfilm Games, tvořilo hry podle filmových licencí (Indiana Jones, Labyrinth), první hry ze světa Star Wars vytvořilo až v roce 1993. Hry z tohoto univerza vycházely i dříve, ale byly vytvářeny jinými společnostmi, protože práva na tvorbu her dostali od společnosti Lucasfilm Limited ještě před založením herního studia. Her, které byly licencované společností LucasArts ze světa Hvězdných válek, byla spousta, a proto si připomeneme jen ty nejznámější, které vyšly na počítačích, popřípadě ty, které se zapsaly do herních dějin. LucasArts navíc netvořil všechny hry sám, ale v mnoha případech hry pouze publikoval. První hrou ze světa SW byla hra X-Wing (1993), kterou pouze distribuovali, výrobu přenechali společnosti Totally Games. Jednalo se o vesmírný simulátor, ve kterém jste se ujali role pilota rebelů a plnili jste letecké mise odehrávající se v době Epizody 4. Hra dostala v tom samém roce i dva datadisky a později dvě edice. Druhou hrou ze světa Star Wars byl Rebel Assault (1993), střílečka, ve které jste se podívali do hlavních událostí všech SW filmů. Létali jste v X-Wingu na Tatooinu, v kluzácích na Hothu a podívali jste se i na Hvězdu Smrti. O rok později vyšla hra opět od Totally Games TIE Fighter (1994), která hráči dovolila hrát za imperiální letce po boku Darth Vadera. Tato hra taktéž dostala ve stejném roce datadisk a následně speciální edice. Následovalo pokračování úspěšné hry Rebel Assault 2: Hidden Empire (1995) a vynikající doomovka Dark Forces (1995), multiplatformní Shadows of the Empire (1996), mix leteckých soubojů a pozemních soubojů na PC a N64. Později vyšlo pokračování série X-Wing, a to X-Wing vs. TIE Fighter (1997) opět od Totally Games, které nabídlo možnost multiplayerového hraní. Následovaly 2 datadisky a pokračování úspěšného 3D FPS Dark Forces s podtitulem Jedi Knight: Dark Forces 2 (1997) s datadiskem Mysteries of the Sith (1998), ve kterém se hráč vtělil do role Mary Jade. V tom samém roce vyšla letecká střílečka Rogue Squadron (1998) od společnosti Factor 5, která se na N64 dočkala dvou pokračování, a strategická hra Rebellion (1998), hra podobná Master of Orion, kde jste si mohli vybrat stranu, za kterou jste hráli. Poslední díl série X-Wing, s názvem X-Wing Alliance (1999), vytvořila opět společnost Totally Games, LucasArts hru publikovali. S premiérou první epizody Hvězdných válek s názvem Skrytá hrozba, se roztrhl pytel i s hrami ze SW univerza. The Phantom Menace (1999) byla první z nich. Dalším počinem byl Racer (1999), závody kluzáků z filmu, které byly rozšířené o mnohé postavy a lokace. Hra byla úspěšná a dočkala se pokračování na PS2 s názvem Racer Revenge (2002). Po roce 2000 přišla na trh spousta nových her jako strategický Force Commander (2000), Galactic Battlegrounds (2001) od tvůrců Age of Empires s datadiskem Clone Campaigns (2002), pokračování série Dark Forces, tentokrát s názvem Jedi Knight 2: Jedi Outcast (2002) od Raven Software s použitím Quake 3 enginu. Ani v roce 2003 nechyběly kvalitní Star Wars hry. Máme tu Jedi Knight: Jedi Academy (2003) od Raven Software, ale i Knights of the Old Republic (2003), první hru, která nebyla situovaná do známé časové osy, ale zhruba 4000 let před vzestupem impéria. Pro LucasArts ji vytvořilo studio BioWare a hra se dočkala velkého úspěchu. Obrovský úspěch taky získala MMORPG hra Star Wars Galaxies (2003), která dostala tři datadisky a servery byly dostupné až do konce roku 2011. V roce 2004 se objevuje hra Battlefront (2004), která byla podobná Battlefieldu, zabírala všechny epizody filmové ságy a přinášela do hry spousty možností a zážitků. Následující rok vydal LucasArts FPS hru Republic Commando (2005) a pokračování Battlefront 2 (2005), které přineslo do hry nové mapy, vozidla a další věci. Kromě této hry vyšlo ještě pokračování KOTORu, s názvem Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords (2005), tentokráte od Obsidian Entertainment, které rozvíjelo příběh první hry. Společně s touto hrou vychází i první LEGO hra LEGO Star Wars: The Video Game (2005) od Traveller’s Tales, která mapuje první tři filmové epizody. Původní trilogie byla obsažená ve hře LEGO Star Wars 2: The Original Trilogy (2006) a kompilace, která všechny epizody sjednotila, vyšla jako LEGO Star Wars: The Complete Saga (2007). Poslední strategií ze světa Star Wars bylo Empire at War (2006) s datadiskem Forces of Corruption (2006) a poté už společnost vydala akorát čtyři hry: The Force Unleashed (2008), The Clone Wars: Republic Heroes (2009) a The Force Unleashed 2 (2010), LEGO Star Wars 3: The Clone Wars (2011). Poslední hrou na PC bylo MMORPG The Old Republic (2011), které původně mělo pravidelné měsíční poplatky, nicméně distributoři je po roce zrušili. V roce 2015 vychází další hra ze světa Hvězdných válek, Star Wars Battlefront (2015), nicméně LucasArts, jak ho známe je v této době historií a značku vlastní Electronic Arts.

 

Ostatní tvorba

LucasArts se neproslavili pouze na poli adventurek, nebo her podle Hvězdných válek, ale i jako experimentátorské a kreativní studio. Pro Electronic Arts vytvořili na konci 80. let první lodní simulátory PHM Pegasus (1986) a Strike Fleet (1987). Poté následovala trilogie leteckých simulátorů z druhé světové války Battlehawks 1942 (1988), Their Finest Hour: The Battle of Britain (1989) a Secret Weapons of Luftwafe (1991). Později se k tomuto tématu ještě vrátili, když publikovali hru Secret Weapons over Normandy (2003) od Totally Games, tvůrců série X-Wing. Kromě simulátorů vytvořili strategii Afterlife (1996), božskou strategii, kde stavíte Nebe a Peklo. O deset let později se k tomuto žánru opět vrátili a publikovali budovatelský Thrillville (2006) a Thrillville: Off the Rails (2007). Obě hry pro LucasArts vytvořili Frontier Developments, kteří v té době měli s tímto tématem zkušenosti ze tří her RollerCoaster Tycoon. Kromě série Dark Forces se v LucasArts zrodila i nezapomenutelná westernová 3D FPS Outlaws (1997), která vynikala mimo jiného i komiksovou grafikou. O několik let později ještě publikovali akční střílečku Armed and Dangerous (2003)

Konec a odkaz

Na konci října 2012 koupila společnost Disney LucasArts. V dubnu 2013 propustila většinu zaměstnanců, nicméně ke zrušení společnosti nedošlo kvůli držení licencí na herní značky. Veškeré tituly však byly pozastaveny a práva prodaná jiným společnostem, jako již zmiňovaná tvorba Battlefrontu pod hlavičkou Electronic Arts. A jaký to má dopad na počítačové hráče? V případě The Old Republic ke změnám nejspíše nedojde, protože jej provozuje právě Electronic Arts, ale veškeré vyvíjené tituly byly zrušené. Nedočkáme se tak her 1313, Knights of the Old Republic 3, First Assault nebo free multiplayer hry Attack Squadrons. A to ani nemluvím o HD remasterů starších adventurek, které LucasArts začal vydávat. Firma jako taková tedy prakticky nefunguje, ale i přesto se nezrušila. Máme tedy něco čekat, nebo už jen můžeme popřát, aby její trápení nebylo dlouhé a aby odpočívala v pokoji?

0 0 votes
Article Rating
0
Rádi bychom věděli tvůj názor, prosím komentujx