Pokud jsem tu kdysi sepisoval profil společnosti LucasArts, divím se, že jsem ještě nevytvořil článek o jedné z prvních přelomových her tohoto studia a hlavně žánru adventurek všeobecně. Secret of Monkey Island vyšla v roce 1990 a byla tak přelomová a výborná, že vyšvihla společnost na vrchol herního potravinového řetězce a z tvůrců udělala legendy. Vždyť kolika adventurkám se podaří, že mají tři pokračování, jednu epizodickou adventurní sérii od Telltale Studia a jednu českou předělávku v podobě hry Tajemství Oslího ostrova? Moc jich opravdu není. Nebudu vás zatěžovat sáhodlouhou historií této hry, o které se napsaly spousty článků a určitě se jich ještě spousta napíše. Třeba o tom, jak hlavní hrdina Guybrush Threepwood dostal své jméno, jak se z tvůrců (Rona Gilberta a Tima Schafera) staly legendy a tak dále. Nás hlavně zajímá hra jako taková.A jaká vlastně hra je? Pokud vám nebude stačit jednoslovní odpověď, budeme to muset trochu rozvést…
Příběh hry je zasazený do Karibského moře ve věku pirátů. Zde sledujeme hlavního hrdinu, Guybrushe Threepwooda, který se chce stát pirátem. A zabránit mrtvému pirátovi LeChuckovi, aby si vzal guvernérku Elaine Marleyovou, do které se Guybrush zamiloval. A jelikož se jedná o adventurku, budete plnit různé logické i nelogické úkoly, mluvit s každou osobou okolo vás a sbírat spoustu věcí. A taky šermovat za pomoci urážek. Zní to zvláštně, ale není to špatný nápad. Celkově vzato je hra plná dobrých nápadů. A humoru. Na ten nesmíme zapomenout, protože to je jedna z věcí, která hru definovala. Příběh je popravdě klasická pohádka boje dobra se zlem, kterých tu byla spousta. Například u konkurenční společnosti Sierra, která na nich založila svou sérii her King’s Quest. Monkey Island pouze převedl toto téma do dospělejší verze, přidal k tomu humor a úspěch byl na světě. Jednoduché, ale účinné.
Po technické stránce se jedná na svou dobu o kvalitní dílo. Graficky se hře nedá nic vytknout, protože to, co provedli s paletou 256 barev, je prakticky zázrak. A to nemluvím o animacích. Ovládání SCUMM bylo vytvořeno dva roky před hrou, nicméně i zde se používá, tentokráte již v páté verzi. Tento systém umožňuje hráčům vybírat si povely přes grafické menu rovnou ve hře a to myší. Tento způsob postupně pilovali dále do dokonalosti, kterou jde vidět například ve hře Full Throttle nebo The Curse of Monkey Island (Monkey Island 3).
Jak už to tak bývá, staré hry potřebují remastery, popřípadě speciální edice. Jako tomu je v případě této hry. Ta vyšla v roce 2009 pro Windows, X360 a iPhone. Začátkem roku 2010 pak přišla na Playstation 3 a iPady. A kromě nové ručně malované grafiky přinesla navír remasterovanou hudbu, namluvené postavy, různé oměny za hraní a přepracované ovládání, které již nevyužívalo SCUMM. Předělávka byla sama o sobě dostatečně kvalitní, aby neudělala původní hře ostudu, ale stále tu byla volba změny vizuálního stylu na původní VGA rozlišení. Stručně řečeno, jednalo se o jeden z prvních remasterů starých dobrých her.
A jak je to se hrou v této době, když před 14 dny oslavila 30. narozeniny? Samozřejmě tu byla velká propagace od jejích tvůrců Rona Gilberta a Tima Schafera na Twitteru, herní média o ní psala a věřím tomu, že se dostala i do jiných zpravodajských kanálů. Vždyť jaká kolik her může říci, že i po třiceti letech jí hraje nejen starší herní komunita, ale dokáže oslavit i nové mladé hráče? A to nejen jako remaster, pardon, Special Edition. Secret of Monkey Island už není klasika, ta hra je legenda!